tirsdag 15. mai 2012

Jeg har fått i oppgave å analysere reklamen til DnB NOR. I denne reklamen er først og fremst budskapet at for oss som ikke har giftet oss med en rik ektemann, er det lurere å spare penger.

Når vi skal analysere en reklame, så kan det være lurt å bruke A.I.D.A prinsippet. Attention, Interest, Desire og Action. I dette tilfellet så spiller denne reklamen på George Clooney på interest delen.

Først og fremst så ser vi en dame som våkner opp i et hotellrom hvor hun ikke aner hva som har skjedd og hvordan hun har kommet seg dit. Hun setter seg grettent opp i sengen og gnir av seg søvnen i fjeset med hendene sine, det er da hun merker en GIGANTISK diamant ring på fingeren sin. Deretter reiser hun seg ut av sengen og begynner å se på bildene som er strødd utover bordet, for ikke å utelate bryllupskjolen hun fant på gulvet også. Nettopp denne delen er basert på attention, det vekker oppmerksomheten vår og mange spørsmål blir plantet i hodet på oss, samtidig som det hinter frem til hva som har skjedd.

Uforventet kommer George Clooney inn og kaller henne ''honey'' og kysser henne, noe som referer til at de har giftet seg (også med tanken på diamant ringen og brudekjolen). Han viser henne deres nye hjem i ''Lillestrom'' og planlegger livet med henne. Denne delen vekker interressen blandt målgruppen som reklamen sikter til. George Clooney blir brukt for å få en større målgruppe, siden han er kjendis.

Til sist men ikke minst så sier de at ikke alle i livet er like heldig og får servert luksus på fat som denne kvinnen i reklamen, og da er det kanskje litt lurt for oss andre å samle penger. Dette vil da henvise oss til å gå til DnB NOR, med tanke på at det er de som har laget reklamen.

Nå er det bare at du gjør ''action'' som gjelder. Altså at du tar i bruk deres produkt.

Med slike små-triks så klarer firmaer og andre folk i bransjen å lure deg til å bruke produktet deres.

1 kommentar:

  1. Fint at du har analysert den ved hjelp av AIDA-modellen. Sett gjerne inn reklamen (du finner den på Youtube); det gjør teksten din mer spennende.

    SvarSlett